Brief History of Hz Mohiul Millat

Maulana Shah Mohammad Mohiuddin Quadri Phulwarvi Quds Sirrahu

rooye taabaan e muhiuddin

حضرت محی الملة والدین مولانا شاہ محمد محی الدین قادری پھلواروی قدس سرہ

۱۲۹۶ھ(۱۸۷۸ء)________۱۳۶۶ھ(۱۹۴۷ء)

آپ کی تاریخ ولادت ۳۰/ ذی الحجہ ۱۲۹۶ھ ہے، ناظرۂ قرآن بہ رعایت تجوید اپنے والد ماجد حضرت فیاض المسلمین سے پڑھا اور فارسی و ابتدائی عربی کی کتابیں مولانا محمد کامل پھلواروی اور مولانا حمید الحق پھلواروی سے پڑھیں، لیکن کتب درسیہ کی باقاعدہ تعلیم مولانا عبداللہ رامپوری اور مولانا عبدالرحمن ناصری گنجی سے مکمل کی، آپ کو عربی و فارسی ہر دو زبان میں کامل عبور حاصل تھا، دونوں زبانوں میں اہل زبان کی طرح بلاتکلف گفتگو فرماتے تھے، جب کوئی عرب آجاتا تو آپ اس سے اس قدرت کے ساتھ عربی میں گفتگو کرتے کہ سننے والوں کو حیرت ہوتی، عربی ادب سے ذوق رکھنے والوں سے آپ نے خط و کتابت بھی کی ہے، آپ نے عربی میں چار خطبے تحریر کئے ہیں، پہلا خطبہ حضور اکرم صلی اللہ علیہ وسلم کی ولادت کے بیان میں، جو ربیع الاول کے پہلے جمعہ میں پڑھا گیا، دوسرے خطبہ میں معراج کا تذکرہ تفصیلاً آیا ہے، جو رجب میں پڑھا گیا، تیسرا خطبہ آخر ماہ شعبان میں پڑھا گیا، جس میں رمضان المبارک کے آمد کی خبر دے کر روزہ کی فرضیت کی آیات اور فضیلت کی احادیث لکھی گئی ہیں، چوتھا خطبہ رمضان المبارک کے پہلے جمعہ میں پڑھا گیا، جس میں روزہ کی فضیلت اور اس کے احکام و مسائل تفصیلاً بیان کئے گئے ہیں، اور ایک خطبہ استسقاء کا ہے، جو طلب بارش کے لیے پڑھا گیا۔ حضرت محی الملۃ والدین کو جملہ علوم و فنون میں کمال حاصل تھا، آپ قوت تحریر، حسن تقریر اور زور بیان سے نوازے گئے تھے اور آپ شعر و سخن میں بھی بلند ذوق رکھتے تھے۔ آپ کا مجموعہ کلام حضرت فیاض المسلمین کے مجموعہ کلام کے ساتھ’’ عطرالوردین‘‘ کے نام سے طبع ہوچکا ہے–(حیات محی الملۃ والدین،ص:۶۲)
آپ کو بیعت کا شرف والد بزرگوار حضرت فیاض المسلمین سے حاصل تھا، آپ طویل عرصہ تک مشق سلوک اور تکمیل طریقت میں مصروف رہے، علوم باطنی کی تکمیل کے بعد ۱۳۲۸ھ میں حضرت اقدس فیاض المسلمین نے آپ کو تلقین صوفیا کی سند دی اور اپنے تمام سلاسل کا مجاز مطلق بنایا، اپنے پیر و مرشد سے جملہ سلاسل و طرق کے مجاز ہونے کے علاوہ حضرت شیخ احمد مکی اور شیخ عباس رضوان سے بھی جملہ سلاسل طریقت کے مجاز ہوئے، تکمیل طریقت کے بعد حضرت فیاض المسلمین نے ارشاد و ہدایت اور مریدین و مسترشدین کی تعلیم و تلقین کا کام بھی آپ کے ذمہ کر دیا تھا، جس کو ان کی حیات میں بھی آپ انجام دیتے رہے– (اعیان وطن،ص:۱۹)
١٦/صفر ۱۳۴۳ھ میں حضرت فیاض المسلمین قدس سرہ کی وفات کے بعد جانشین ہوئے، پھر حضرت اقدس کے وصال کے فقط ۲۴/دنوں کے بعد جمعیت علماء اور امارت شرعیہ کے ارکان نے ۹/ ربیع الاول ۱۳۴۳ھ میں خانقاہ مجیبیہ کے اندر ایک جلسہ منعقد کرکے آپ کو امیر شریعت منتخب کیا اور چار ہزار افراد نے اس وقت سمع و طاعت کی بیعت کی– (اعیان وطن،ص:۱۹)
خانقاہ مجیبیہ کے سجادہ نشین کی حیثیت سے آپ مسلمانان ہند کے مذہبی و روحانی مقتدا تھے اور امیر شریعت کی حیثیت سے مسلمانان بہار و جھارکھنڈ اور اڑیسہ کی دینی و دنیاوی تنظیم کے ذمہ دار بھی، چنانچہ ۲۳/سال تک مسند سجادگی سے تصوف و طریقت کی اشاعت بھی کرتے رہے تو منصب امیر شریعت سے قوم و ملت کی خدمات بھی انجام دیتے رہے، آپ کی شخصیت فقر و عرفان اور ریاضات و مجاہدات میں یگانۂ روزگار تھی۔
۲۹/ جمادی الاول ۱۳۶۶ھ مطابق ۲۲/ اپریل ۱۹۴۷ء میں نماز اشراق و اوراد قنیہ سے فارغ ہوکر یکایک آپ نے رحلت فرمائی، بعد نماز عصر تدفین ہوئی۔
آپ کے حالات پر ایک مبسوط کتاب بنام ’’حیات محی الملۃ والدین‘‘ حضرت مولانا شاہ عون احمد قادری قدس سرہ کے قلم سے لکھی ہوئی داراالاشاعت خانقاہ مجیبیہ سے شائع ہوچکی ہے۔


(ENGLISH TRANSLATION OF THE SAME)

Hazrat Mohiul Millat Wad-deen Maulana Shah Mohammad Mohiuddin Quadri Phulwarvi Quds Sirrahu

1296A.H. (1878 C.E.)______________ 1366A.H. (1947 C.E.)

 

Hazrat Mohiuddin Quadri was born on the 30th of Zil-Hijjah, 1296 AH. He received his Quranic education, emphasizing Tajweed, from his father, the esteemed Hazrat Faiyyazul Muslimeen. His studies in Persian and basic Arabic books were conducted under the guidance of Maulana Muhammad Kamil Phulwarvi and Maulana Hamidul-Haq Phulwarvi. However, his formal educational foundation was completed under the thorough guidance of Maulana Abdullah Rampuri and Maulana Abdul Rahman Nasiri Ganji.

Hazrat Mohiuddin Quadri acquired proficiency in both Arabic and Persian languages, engaging in fluent and effortless conversations in both languages as a native speaker. When conversing with Arabic speakers, his command over the Arabic language was so remarkable that it left the listeners in awe. He not only conversed but also wrote letters and compositions in Arabic. 

Hazrat Mohiuddin Quadri composed four sermons (Khutba) in Arabic: the first sermon was on the birth of the Prophet Muhammad (PBUH) and was recited on the first Friday of Rabi al-Awwal, the second sermon detailed the Miraj and was recited in Rajab, the third sermon was recited at the end of Shaban, focusing on the arrival of Ramadan, and the fourth sermon was recited on the first Friday of Ramadan, delving into the virtues and rules of fasting. Additionally, he delivered a supplication sermon for rain.

Hazrat Mohiuddin Quadri has mastered various fields of knowledge and arts. He excelled in writing, eloquence, and articulate expression, and his poetic and literary taste was profound. His collected works, titled “Itrul-Wardain,” was published alongside the collected works of Hazrat Faiyyazul Muslimeen. (Source: “Hayat Mohiul Millat Wad-deen,” page 62)

He had the honour of receiving allegiance from the venerable Hazrat Faiyyazul Muslimeen. Engaged in the practice of Sufism and the completion of the spiritual path for an extended period, after the completion of esoteric sciences, in 1328 AH, Hazrat Faiyyazul Muslimeen granted him the authorisations in the Sufi chain, making him the authorised representative of all his spiritual lineages. Besides being authorised by your spiritual guide, you also received authorisations from Hazrat Sheikh Ahmad Maki and Sheikh Abbas Rizwan. Following the completion of the spiritual path, Hazrat Faiyyazul Muslimeen entrusted him with the guidance and instruction of disciples and seekers, a responsibility he continued to fulfil throughout his life. (Ayan-e-Watan, page 19)

After the demise of Hazrat Faiyyazul Muslimeen on the 16th of Safar 1343 AH, he became his successor. Just 24 days after his demise, on the 9th of Rabi al-Awwal 1343 AH, a gathering of scholars and members of the Shariah Council convened within the premises of Khanquah-e-Mujeebia. In this assembly, he was elected as the Amir-e-Shari’at, and at that moment, four thousand individuals pledged their allegiance to him. (Ayan-e-Watan, page 19)

As the spiritual leader at Khanquah Mujeebia, he was a religious and spiritual guide for Indian Muslims. In his capacity as the Amir-e-Shari’at, he held responsibilities for the religious and worldly affairs of Muslims in Bihar, Jharkhand, and Odisha. Over a period of 23 years, he disseminated Sufism and the spiritual path while continuing to serve the nation in your role as Amir-e-Shari’at. His persona was characterized by humility, mysticism, and dedication to asceticism and struggles, making him a unique figure of his time.

On the 29th of Jamadiul-Awwal 1366 AH, corresponding to April 22, 1947, after completing the Fajr prayer and morning invocations, he peacefully departed from this world. His burial took place after the Asr prayer at Bagh e Mujeebi, near to grave of Hz Shaikhul Aalmeen QS

A comprehensive book titled “Hayat-e-Mohiul-Millat Wad-deen” has been written by Hazrat Maulana Shah Aun Ahmad Quadri saheb, may his soul be sanctified. This book, providing detailed insights into his life, has been published by Darul Esha’at from Khanqah Mujeebia.