حضرت مصباح الطالبین بڑے حضور مولانا شاہ محمد نعمت حسن علی حبیب نصرؔ قادری پھلواروی قدس سرہٗ
۱۲۴۹ھ(۱۸۳۴ء)_________۱۲۹۵ھ(۱۸۷۸ء)
تاریخ ولادت ۲۵ رمضان روز چهار شنبه ۱۲۴۹ھ/1834ء۔ ابتدائی کتابیں “شرح وقایہ” تک آپنے مولانا ابو تراب آشناؔ قدس سرہٗ سے پڑھیں اور تکمیل درسیات مولانا محمد حسین قدس سرہٗ سے ۴ شعبان روز جمعہ ۱۲۷۲ھ/1856ء میں ہوئی۔
حدیث سے بے انتہا شغف تھا اس لئے آپ نے اپنے چچازاد بھائی مولانا شاہ آل احمد محدث مہاجر مدنی قدس سرہٗ کو صرف کثیر بھیج کر مدینہ طیبہ سے بلوایا اور عرصہ تک اپنے ہاں مقیم رکھ کر ۱۲۸۷ھ/1870ء میں حدیث کی تکمیل کی۔
۱۲۶۳ھ میں اپنے والد حضرت فردؔ قدس سرہٗ سے مرید ہوئے اور اُسی وقت حضرت فردؔ قدس سرہٗ نے جمیع سلاسل کی اجازت و خلافت سے بھی سرفراز فرما دیا، سلوک طریقت کی تعلیم اپنے منجھلے چچا مولانا ابوتراب آشناؔ قدس سرہٗ سے مکمل کی، وہ ۲۹ ربیع الثانی ۱۲۶۸ھ میں شاہ نورؔ العین قدس سرہٗ کے بعد جانشیں ہوئے۔
آپ کے تصانیف یہ ہیں :۔ رسالہ نعمتِ عظمیٰ، رساله سوالات سته، رسالہ شواہد الجمعة ، رساله فضیلتِ سلام بقول السلام علیکم، رسالہ حلّت بقره منذوره وحلّت سانڈہ، رساله سوالات خمسه، رساله منع خواندن درود در قعدۂ اولیٰ، رساله حلاوت قلوب در فضیلت شبِ برات۔
آپ شعر وسخن کا اعلیٰ مذاق رکھتے تھے، کلام حقائق و معارف سے لبریز ہوتا تھا، نصرؔ تخلص کرتے تھے، دیوان آپ کا “دیوان معجز بیان” کے نام سے موجود ھے۔
شادی: آپ کی دو شادیاں ہوئیں اور دونوں ہی یکے بعد دیگرے مولوی رعایت علی علیہ الرحمة کی دو صاحبزادیوں سے ہوئیں، پہلی اہل خانہ سے شاہ محمد عبدؔ الحق اور شاہ محمد عینؔ الحق علیہما الرحمة تھے اور دو صاحبزادیاں اہلیہ حضرت پیرو مرشد(شاہ بدرؔ الدین قادری) قدس سرہٗ و اہلیہ مولوی منظور احمد علیہ الرحمة تھیں، اور دوسری اہل خانہ سے اہلیہ مولوی شاہ محمد سلیمان صاحب قدس سرہٗ تھیں۔
حضرت نصرؔ قدس سرہٗ کی علمی و عرفانی منزلت کا حال آپ کی مکمل سوانح حیات سے معلوم ہوگا جو”جلوۂ حبیب” کے نام سے مرتب ہو چکی ھے اور ان شاء اللہ مستقبل میں شائع کی جائے گی۔
وفات: ۲۷ سال مسند اِرشاد پر جلوہ افروز رھے، ۴۶ سال کی عمرمیں بتاریخ ۲۷ ربیع الاول١٢٩٥ھ/1878ءبعارضۂ ذات الصدر رحلت فرمائی، آپ کا مزار موجودہ “بارہ دری” میں بجانب مشرق دوسرا مزار ھے۔
عہد نصر کی تعمیرات: شیخ العالین قدس سرہٗ کے تذکرہ میں مَیں نے لکھا ھے کہ خانقاہ کے گِرد و نواح میں آپ نے کافی زمین خریدی تھی اور اس میں کچھ مکانات بھی بنوائے تھے، مگر وہ مکانات بھی عرس کے مہمانوں کے لئے کافی نہ تھے، حضرت نصرؔ قدس سرہٗ نے اپنے عہد میں ان مکانات کی مزید توسیع کی، خانقاہ کی موجودہ عمارت میں مخصوص حصّوں کے علاوہ جن کی وضاحت اپنی اپنی جگہ پر کر دی گئی ھے، سب کی سب نصؔر قدس سرہٗ کی تعمیر کردہ ھے۔
روضۂ پیر مجیب: حضرت تاج العارفین قدس سرہٗ کے مزار پاک کا گنبد بھی حضرت نصرؔ قدس سرہٗ نے تعمیر کروایا ھے۔ ۱۲ ذیقعدہ روز دوشنبه ۱۲۷۸ھ مطابق ۲۸ بیساکھ ۱۲۴۹ مطابق ۱۸۶۱ء میں اس گنبد کی پہلی خِشت بُنیاد رکھی گئی اور ۲۷ جمادی الاولیٰ روز شنبہ١٢٨٠ھ مطابق١٨٦٣ء میں عمارت مکمل ہوئی، گچکاری اور سنگی فرش کا کام یکم ذیقعده روز دو شنبہ ۱۲۸۲ھ میں تکمیل کو پہونچا، مگر مزار مبارک خام ہی رہا کیونکہ حضرت تاج العارفین قدس سرہٗ اپنے لئے خام ہی مزار پسند فرماتے تھے، اس لئے مزار پختہ نہ بنوایا گیا، بلکہ سطح مزار سے بلند لکڑی کا تعویذ نُما تابُوت بنوا کر مزار پر رکھ دیا گیا جس پر مصالحہ اور چونہ کی گچکاری ھے۔
مولانا وصیؔ احمد علیہ الرحمة نے سَنِ بُنیاد و تکمیل کی تاریخ کہی ھے جو گنبد کے دروازوں پر آویزاں ھے۔
ایک اہم واقعہ: ۱۸۵۷ء کے غدر کے بعد جب کہ اہلِ حدیث باغی حکومت قرار دے دئے گئے تھے، گرفتاریوں اور ضبط املاک کا سلسلہ جاری تھا، ۱۸۶۸ء میں بعض معاندین نے یہ مشہور کر دیا اور حکومت میں مخبری کردی کہ شاہ محمد علی حبیب وہابی ہو گئے ہیں، اُس زمانہ میں وہابی بمعنی باغی سرکار سمجھا جاتا تھا، حکومت نے پھلواری خالی کر دینے کا حکم نافذ کر دیا اور پھلواری اور خصوصاً خانقاہ کو فوجی کیمپ بنانے کی تجویز ہوئی، مگر اُس وقت کے حکام رَس حضرات نے جد و جہد کر کے حکومت کو مطمئن کیا کہ وہ وہابی نہیں ہیں، مزید تحقیقات کے بعد یہ حکم اٹھا لیا گیا اور پھلواری کے برات کی سند حکومت کی طرف سے دے دی گئی۔
ماخوذ از ” آثارات پھلواری موسوم بہ اعیان وطن ” تصنیف حضرت مولانا حکیم شاہ شعیب نیر پھلواروی قدس سرہ، دارالاشاعت خانقاہ مجیبیہ
(ENGLISH TRANSLATION OF THE SAME)
Hazrat Misbahut-Talibeen Bade Huzūr Maulana Shah Muhammad Nemat Hasan Ali Habeeb ‘Nasr’ Phulwarvi, (may his soul be sanctified)
1249 AH (1834 CE)______________1295 AH (1878 CE)
Date of Birth: 25th Ramadan, Wednesday, 1249 AH (1834 CE). He began your early studies under Maulana Shah Abu Turab “Aashna”, (may his soul be sanctified), and completed your formal education under the tutelage of Maulana Muhammad Hussain, (may his soul be sanctified), on 4th Sha’ban, Friday, 1272 AH (1856 CE).
You had an immense passion for Hadith, which is why you summon your paternal cousin, Maulana Shah Aal-e Ahmad Muhaddis Muhajir Madani, (may his soul be sanctified), from Madinah Munawwarah with a mere letter of recommendation and kept him here at Phulwari Sharif until he completed his Hadith studies in 1287 AH (1870 CE).
In 1263 AH (1842 CE), you became a mureed of your father, Hazrat Fardul Auliya, (may his soul be sanctified), and at the same time, Hazrat Fard, (may his soul be sanctified), elevated you to the highest spiritual status and authorized you with the chains of transmission and spiritual leadership (Khilafat). You received your spiritual education from your maternal uncle, Maulana Abu Turab Ashna, (may his soul be sanctified), and completed your spiritual journey. On 29th Rabi’ us-Sani, 1268 AH, you became the successor to your elder brother Shah Noorul-Ain Quadri, on Sajjada-e-Mujeebi (may his soul be sanctified).
Your authored works includes:
1. Risalah Ne’mat-e-Uzma’
2. Risalah Salawalat Sitta
3. Risalah Shawahid al-Juma’ah
4. Risalah Fazilat al-Salam ba Qaul “Asalam ‘Alaykum”
5. Risalah Hallat Baqrah Manzoorah wa Hallat Sandah
6. Risalah Sawalaat Khamsah
7. Risalah Man’a Khwaandann Darood dar Qa’dah Awwalaa
8. Risalah Halaawat Quloob dar Fazilat Shab-e-Bara’at
He had a refined taste for poetry and eloquence. His words were filled with truths and wisdom, and he used the pen name “Nasr.” His collection of poetry is titled “Diwan-e-Maujuzz Bayan.”
Marriages: He had two marriages, both with the daughters of Maulvi Ra’ayat Ali, (may Allah have mercy on him.) From the first marriage, you had two son: Shah Muhammad Abdul Haq and Shah Muhammad Ayinul Haq , (may Allah’s mercy be upon them). And, two Daughters: Wife of Hz. Peer-o-Murshid (Shah badruddin Quadri) and Wife of Maulvi Manzoor Ahmad
From the second marriage, you had wife of Shah Muhammad Suleman Sahib, (may Allah’s mercy be upon them.)
The esteemed scholarly and spiritual status of Hazrat Nasr, (may his soul be sanctified), is well known, and this information is available in detail in the “Jalwa-e-Habib,” a biography that has been compiled and, Insha Allah, will be published in the future.
Passing: He passed away at the age of 46 on the 27th of Rabi’ ul-Awwal, 1295 AH (1878 CE). Your resting place is located in “Bara Dari,” and it is adjacent to Rauza Peer Mujeeb.
Contributions during the Era of Hazrat Nasr: In the context of Hazrat Shaikhul Aalmeen biography, I wrote that he had purchased considerable land in the vicinity of the Khanquah and had also constructed some buildings. However, these structures were insufficient for accommodating the guests during urs. Hazrat Nasr, (may his soul be sanctified), expanded these accommodations during his tenure. The existing structure of the Khanquah includes specialized areas, and each place has been clarified in its own context. All of this was constructed under Hazrat Nasr’s supervision.
The Tomb of Peer Mujeeb: Hazrat Nasr also oversaw the construction of the dome at the sacred shrine of Hazrat Tajul-Arifeen. The foundation of this dome was laid on the 12th of Zi Qa’dah, 1278 AH, corresponding to the 28th of Baisaakh, 1249/1861 CE . The construction was completed on the 27th of Jumada-ul-Awwal, 1280 AH, equivalent to 1863 CE. However, the blessed shrine remained incomplete as Hazrat Tajul-Arifeen preferred a simple grave for himself. Consequently, a raised wooden coffin covered with clay and limestone was placed on the shrine.
Maulana Wasi Ahmad, (may his soul rest in peace), has mentioned the date of construction and completion, which is engraved on the doors of the dome.
An Important Incident: In the aftermath of the 1857 mutiny, when the Ahl-e-Hadees were considered rebels by the government, arrests and confiscation of properties were rampant. In 1868, some antagonists falsely accused Shah Muhammad Ali Habeeb of being a Wahhabi, which, during that time, implied being a rebel against the government. The government ordered the evacuation of Phulwari and recommended turning it into a military camp, especially targeting the Khanquah. At that time, the authorities interrogated the respected scholars to determine their stance. Scholars, strongly defended their adherence to Wahabism, assuring the authorities that He is not a Wahabi. After further investigation, the order to evacuate Phulwari was revoked, and a document certifying the orthodoxy of Phulwari’s residents was issued by the government.
– Sourced from book “Aasarat-e-Phulwari Sharif a.k.a Ayān-e-Watan” authored by: Hz. Hakim Shah Shoaib Naiyyar Phulwarvi, published by Darul Esha’at Khanquah Mujeebia, 1947.